مالك محصول با نقش نمايندگي كارفرما يا نماينده كسبو كار در تيمهاي توسعهاي چابك شناخته ميشود. مالك محصول در اسكرام (يكي از فريموركهاي چابك) به عنوان فردي شناخته ميشود كه تصميم گيري در مورد فيچرها يا اولويتبندي درخواستها و نيازمنديهاي يك كسبوكار را برعهده داشته و تعيين ميكند كه كدام ويژگي در چه زماني به يك محصول اضافه شده و تحويل كارفرما شود.
مالك محصول به عنوان رابط تيم توسعه و مشتري عمل كرده و با ارتباط تنگاتنگ با اين دو گروه اطمينان مييابد كه درك روشني از نيازمنديهاي مشتري توسط تيم محصول در حال انجام است.
در جلسه برنامهريزي اسپرينت، مالك محصول مطالبات مشتري را پس از اولويتبندي به تيم توسعه ارجاع داده و به مشتري اطمينان ميدهد كه در بازه زماني كوتاه بيشترين ارزش را به او تحويل دهد.
مالك محصول وظيفه دارد تا؛
- ويژگيها و قابليتهاي مورد انتظار مشتري را تعريف كرده
- اولويتبندي آنها مشخص كند
- درخصوص قبول يا رد يك نتيجه كار تصميمگيري كند
- اعتبار مشتري را درنظر گرفته و در مقاطع مختلف بازخورد آنها را نسبت به كارهاي انجام شده به تيم توسعه محصول منتقل كند
مالك محصول ميبايست بتواند حاصل كار تيم توسعه را به بيشترين ارزش ممكن به مشتري تبديل كند و در اين بين ميبايست با اسكرام مستر و تيم توسعه (به عنوان بخشهاي ديگر تيم اسكرام) همكاري داشته باشد.
مالك محصول همواره يك نفر بوده و در اسكرام چيزي به مفهوم كميته مالكان محصول وجود ندارد.
براي موفقيت مالك محصول تمام سازمان ميبايست به نظر او احترام گذاشته و انتظار ميرود در اين راستا بكلاگ محصول هميشه توسط مالك محصول مرتب و اولويتبندي شود.
يك مالك محصول قدرتمند ميبايست از استراتژيهاي كسبوكار، نحوه طراحي، تحليل، ارتباط با مشتري و مفاهيم مديريت پروژه اطلاع داشته باشد.
مسووليتهاي مالك محصول چيست؟
مالك محصول در بسياري از زمينههاي توسعه محصول پيشتاز بوده و براي دستيابي به استراتژيهاي محصول تلاش كرده تا اهداف تيم را با استراتژيهاي بهدست آمده همسو كند.
- مالك محصول ميبايست چشمانداز محصول را به درستي به تيم توسعه منتقل كند.
- مالك محصول بايد ارتباط ذينفعان محصول را به طور كامل درنظر داشته و اطمينان داشته باشد كه همه اعضاي تيم اسكرام به آن واقف هستند.
- مالك محصول با ايجاد يك نقشه راه از محصول، به طور مداوم تيم توسعه و تيم اسكرام را از اهداف آتي خود مطلع ميكند.
- مديريت باقيمانده بكلاگ، اولويتبندي و مرتبسازي آن از وظايف اصلي مالك محصول است.
- كنترل محدوده و دامنه كارهاي قابل انجام در محصول از وظايف مالك محصول است.
- تبديل دقيق نيازمنديهاي مشتري به داستانهاي كاربري قابل فهم براي تيم محصول و ذكر شرايط پذيرش كارها از مهمترين وظايفيست كه در كنار اولويتبندي و مرتبسازي بكلاگ بر عهده مالك محصول است.
- حضور مالك محصول در جلسات روزانه اسكرام الزامي نيست و در مواقع لزوم ميتواند به تشخيص خود در اين جلسات حاضر شود.
- اما ساير جلسات اسكرام مانند ريويو، برنامهريزي و جلسه رترو ميبايست با شركت مالك محصول برگزار شود.
- مالك محصول ميبايست هميشه در دسترس باشد تا نيازمنديها و ابهامات تيم توسعه را پوشش داده و در صورت لزوم با اسكرام مستر براي رسيدن به اين مهم همكاري كند.
مالك محصول در مقابل مدير محصول
مدير محصول و مالك محصول گاها در تعاريف با يكديگر همپوشانيهايي دارند با اين حال مالك محصول و مدير محصول در نقشهاي خود تفاوتهايي را دارند. در بالاترين سطح مدير محصول ميبايست اهداف استراتژيك محصول را تدوين كرده و مالك محصول به عنوان يك نقش تاكتيكيتر در جهت رسيدن به آن اهداف برنامهريزي كند.
مدير محصول در راهاندازي اهداف استراتژيك و كسب بازار و پشتيباني مستمر حضور فعال دارد. آنها بازاريابي محصول، حمايت از تيم فروش، بودجهبندي، پيشبيني طولاني مدت و مراقبت از مشتري را بر عهده دارند.
مالك محصول با ارتباط مناسب با مشتري و مدير محصول ميبايست اطمينان حاصل كند كه ارزشهاي قابل قبولي به مشتري در مقاطع درست زمان تحويل شود.
نيازمندي برگزاري جلسه دمو / ريويو ميبايست از طرف مالك محصول به تيم اسكرام اعلام شود.
- پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹ | ۱۶:۰۵
- ۴۴ بازديد
- ۰ نظر